fbpx
youtube gradering

Løpeskolen | Episode 1 - motivasjon til løping

I denne episoden får du de beste triksene for å finne motivasjon til løping. Før du starter dette prosjektet, still deg selv noen spørsmål og bruk litt tid på å lete frem gode svar. Skriv gjerne svarene ned og ha dem lett tilgjengelig til senere:

Hvorfor er det viktig for meg å få til dette prosjektet?
Hvilken positiv endring oppnår jeg?
Hva kan hindre meg underveis? Hvilken strategi har jeg for å overvinne hindringer?
Hvordan kommer jeg til å ha det når jeg lykkes?

Motivasjon til løping!

Svarene på disse spørsmålene er det du kan hente frem når det regner ute eller du har hatt en lang arbeidsdag og joggeturen virkelig ikke frister. For de dagene vil komme. Det er ikke alltid gøy og lett å dra på trening, derfor må vi også ha en indre driv når de tunge dagene kommer.

Senk terskelen!

Altfor mange legger lista for høyt. Å gå fra null jogging til tre timelange turer i uka er et veldig stort byks. De dagene det ikke frister å jogge, så frister det enda mindre å jogge i 90 minutter. Derfor må du senke terskelen for deg selv. Du skal jo fortsette med denne gode vanen i årevis, så det er mye viktigere at du kommer inn rutiner du kan følge over tid, enn at du trener knallhardt i to uker før du gir opp. Det finnes mange måter å senke terskelen på, her er noen av mine beste tips:

Det er lov med korte turer!

Når det virkelig ikke frister å dra på joggetur pleier jeg å si til meg selv at jeg får lov å snu om det fortsatt er kjipt ti minutter inn i turen. På den måten hører min noe motvillige hjerne at den kun trenger å presse seg gjennom ti minutter på trening, og jeg kommer meg ut. Noen ganger snur jeg etter ti minutter og kan uansett klokke inn 20 minutter aktivitet jeg ikke ville fått ellers, andre ganger er det såpass deilig når jeg først kommer i gang at jeg ender med en lengre økt.

Løp saktere!

Alle joggeturer må ikke være raske. Å jogge rolig er i blant mye mer fristende enn harde intervaller. Da kan en rolig tur være helt riktig.

Det er lov å gå. I begynnelsen er det å kombinere jogging med gange veldig lurt og riktig. Da venner du kroppen til økt og annerledes belastning samtidig som det er lettere å motivere seg.

Bruk podkast, musikk eller lydbok. Har du en favorittpodkast? Det har jeg! Og jeg hører bare på den nå jeg jogger. På den måten har jeg en liten belønning ved å komme meg ut på joggetur.

Avtal med en venn! Å ha en sosial joggeavtale gjør det mye lettere å gjennomføre. Kanskje du har en venn som også vil være med på dette prosjektet?

Planlegg uka!

Det er mye lettere å lykkes om du har satt deg ned, funnet tidspunkter der du vet at d har tid til en joggetur og plottet det inn i kalenderen. Når man ikke planlegger blir det fort gjort å skyve på det. Noe som kan gjøres “når som helst” ender ofte opp med å bli dyttet på, for du kan jo alltids gjøre det i morgen. Plutselig har du dyttet på det en hel uke og vipps så forstår du hvorfor gode intensjoner ikke alltid blir til handling. Vårt tips er å legge inn noen avtaler hver uke.

Legg lista et realistisk sted!

Hvis du planlegger å jogge hver morgen før frokost, er det en vane du gjerne vil fortsette med resten av livet ditt? Er det sannsynlig at det kommer til å gå bra hver eneste uke? Jeg tror nei. Når du seter et mål og lager en plan for uka så vil jeg at du skal tenke: “ja, dette er absolutt overkommelig.” Det er bedre at du lykkes med et overkommelig ambisjonsnivå enn at du mislykkes. En joggetur i uka er jo tross alt 100% mer enn null! Og du kan alltids øke ambisjonene etter hvert.

Coach: Maren Njøs Kurdøl


Vis eller legg igjen vurdering

Legg igjen en omtale

Vurdering for denne siden

0,0
Rated 0,0 out of 5
(0 vurderinger)
5 stjerner0%
4 stjerner0%
3 stjerner0%
2 stjerner0%
1 stjerne0%

Omtaler fra andre

Ingen har sagt sin mening ennå. Vær den første til å legge inn en vurdering.

Del med andre: